Thursday 8 January 2015

Tips dan Cara Nak Kurus

Hai semua!! Harini rasa nak berkongsi  tentang macam mana nak kurus, versi Herniza (ehemm!! bajet glamour la pulak..kikiki) Saya jenis yang suka buat experiment tentang diri saya, antaranya tentang pemakanan dan kesannya pada diri saya sendiri.

Buat masa sekarang, berat ‘kurus’ saya adalah 41-42 kg manakala berat ‘gemok’ saya 45 kg (xnaik xturun..serius! maintain je) Untuk turun, sangat2 la makan masa. Tapi untuk naik, sangat mudah dan cepat..adehhh!!

Kajian saya tentang kawalan berat badan;
Bila berat saya ‘gemok’, ada beberapa perkara yang boleh membuatkan berat saya ‘kurus’ 
>>> Makan biasa2 saja, xikut nafsu. Bukan tahan makan, tapi tidak berlebih-lebihan 
>>> Kurangkan tetido lepas makan. Memang elakkan la kalau bole 
>>> Tak minum ais. Minum air suam terutamanya limau suam

Agak makan masa, dalam SEBULAN lebih macam tu barulah saya dapat berat ‘kurus’.
Gambar sekadar ilustrasi
Bila berat saya ‘kurus’ pula, perkara yang boleh membuatkan berat saya ‘gemok’ 
>>> Makan terlalu banyak (terutamanya bila balik kampong, makanan banyak, pelbagai dan sentiasa ada) 
>>> Lepas makan kenyang2, terus tido (ni adalah punca UTAMA yang membuatkan badan saya naik sangat cepat) terutamanya waktu lunch di ofis lepas tu masuk surau nak ‘take a nap’ dan juga makan sebelum tido malam. 
>>> Lepas makan, minum air berais atau air sejuk!

3 faktor ni saja boleh menaikkan berat saya dari ‘kurus’ ke ‘gemok’ dalam masa xsampai seminggu pon..xsampai SEMINGGU ok!! Nak turunkan sebulan lebih, nak naikkan xsampai seminggu..aduyai~

Jadi pesanan saya bagi mereka-mereka yang nak kurus melalui pemakanan; 
>>> Kawal makanan. Kurangkan atau elakkan makanan berminyak dan berlemak. 
>>> Jangan tido lepas makan kenyang2 
>>> Elakkan minuman sejuk dan berais 

InsyaAllah bole kurus. Cara ni sangat menjadi untuk saya. Mana la tahu menjadi juga buat anda? Selamat Mencuba!! :)


No comments:

Post a Comment