Friday 26 December 2014

Persoalan Tentang Full Body Screening @ Check up

Kenapa perlu buat full body screening?
Jawapannya mudah, untuk MENCEGAH! 

Bagaimana dengan screening ni kita boleh mencegah? 
Bila kita buat screening atau check up ni, insyaAllah kita akan dapat detect apa-apa penyakit yang kita xnak (ada ke orang nak penyakit?). Saya x kata 100% kita xkan kena apa-apa penyakit kalau kita buat screening ni, sebab semua tu kerja Allah. Tapi apa plak yang kita bole buat? kita bole ikhtiar untuk jaga kesihatan.

Misalnya bila kita check untuk kanser, dan bila kita buat screening, kita dapat detect ada sel kanser baru nak membiak. Bole rawat awal-awal, xdela da sampai stage 3 4 tu semua baru dapat tahu. Sebab kanser ni, susah nak di detect dengan mata kasar pada awal peringkat.Tu yang kena buat check up tu.

Boleh x kalau x buat full screening, tapi nak buat satu-satu?
Tiada masalah, boleh. Tapi nasihat saya, kena usha beberapa tempat dulu baru buat. Ni bagi mereka-mereka yang nak jimat sikit la. Sebab rasanya kalau pandai cari, ada je tempat yang murah.

Apa yang buatkan saya nak buat full body screening ni?
Sebab saya sedar, yang pemakanan dan gaya hidup zaman sekarang ni sangat-sangat membahayakan kesihatan. Sebab tu untuk pencegahan awal, saya dan encik buat full body screening ni.


..................................................................................................................


Ok saya nak cerita sikit. Masa buat screening untuk organ dalaman, adela borak-borak dengan doktor ni. Antara ayat beliau yang saya xkan lupa;
"Bagusla adik ni muda-muda da buat full check up. xramai umur baye-baye adik ni nak buat benda-benda ni semua. Dah sakit nanti baru nak buat, kadang-kadang dah terlambat. Lagi 1, xramai melayu yang sedar tentang ni. Ramai cina je yang buat body check up ni. Lepas tu yang penuh kat hospital kerajaan tu, orang melayu la. xramai yang sedar dik..xramai.."

Saya sangat setuju! Tapi dalam masa yang sama, xramai yang mampu. Cuma yang mampu tu, kenapa xbuat? Mungkin belom ada kesedaran.....


No comments:

Post a Comment